Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W statucie szkoły zawarte są zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wymienione zajęcia w ramach tej pomocy. Nie ma jednak nic o zajęciach rozwijających umiejętność uczenia się. Czy w związku z tym można ucznia objąć taką formą pomocy?
Zasady organizacji w szkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1280). Paragraf 6 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi, że w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: klas terapeutycznych, zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu - w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych, zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, porad i konsultacji oraz warsztatów.
Elementy niezbędne, jakie musi zawierać statut szkoły, są wskazane w art. 98 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 910). Artykuł 98 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi, że statut powinien zawierać cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
Na mocy obowiązujących przepisów szkoła ma obowiązek prowadzenia zajęć we wszystkich formach wskazanych w rozporządzeniu, jeżeli zachodzi taka potrzeba.
Z uwagi na powyższe zasadne będzie dokonanie zmian w statucie i wprowadzenie w jego treść wszystkich form zajęć wskazanych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile czasu należy przeznaczyć na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego od roku szkolnego 2017/2018 (wrzesień), poprzednio było 5 godzin, obecnie po zmianie przepisów trudno jest wyczytać ile będzie od września, z jakich aktów prawnych to wynika ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest przepis który reguluje lekcje wychowania fizycznego na basenie w szkole specjalnej z dziećmi ze specjalnymi potrzebami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W szkole podstawowej mam po 3 oddziały w kl.I,II,III czy zgodnie z przepisami mam zaplanować 3 godziny dyrektorskie czy 9 godzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w ciągu cyklu kształcenia, w planie nauczania, mogę przenieść godziny tzw. dyrektorskie? Sytuacja:
Na technologię informacyjną przeznaczona była dodatkowa 1 godzina w klasie 3 (w przyszłym roku). Ponieważ nikt z uczniów nie zdaje matury z tego przedmiotu, chciałbym przenieść tą 1 godzinę dyrektorską na matematykę.
Czy jest jakaś specjalna procedura?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób zgodnie z przepisami można rozwiązać radę szkoły, jeżeli ani w regulaminie rady szkoły, ani w statucie szkoły nie opisano takiego przypadku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe