Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Moje pytanie dotyczy powrotu ucznia zza granicy. Uczeń w ubiegłym roku ukończył klasę III SP. Od września rozpoczął naukę w Anglii ( przyjęto go do kl. VI). Od następnego roku ponownie wraca do naszej szkoły. Czy mogę go przyjąć do kl. V ( bo do niej uczęszczałby), co z różnicą programową? ( nie realizował niektórych przedmiotów np. j. polski, historia). Czy powinien zdawać egzaminy klasyfikacyjne, czy założyć, że ma czas na opanowanie podstawy programowej do kl. VI? Po powrocie założyć mu nowy arkusz, czy wpisywać w tym już założonym wcześniej?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych:
§ 19. 1. Do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) w szkole podstawowej, gimnazjum oraz szkole ponadgimnazjalnej przyjmuje się ucznia na podstawie:
1) świadectwa ukończenia klasy programowo niższej (wpisu w indeksie potwierdzającego ukończenie semestru programowo niższego) w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł;
2) pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzanych zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, w przypadku przyjmowania:
a) do szkoły podstawowej lub gimnazjum ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą, na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy,
b) do szkoły ponadgimnazjalnej ucznia spełniającego obowiązek nauki poza szkołą, na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy,
c) do klasy programowo wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia zmieniającego typ szkoły albo przedmiot realizowany w zakresie rozszerzonym,
d) do szkoły ponadgimnazjalnej ucznia przechodzącego ze szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej;
3) świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
Ucznia można zatem przyjąć do klasy V na podstawie przedstawionego dyrektorowi szkoły świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce. Dyrektor szkoły podejmuje decyzję o przyjęciu danego ucznia do szkoły na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.
§ 19. 3. Różnice programowe z zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących dane zajęcia.
Egzaminów klasyfikacyjnych uczeń nie zdaje. Dotyczą one jedynie uczniów:
a) spełniających obowiązek szkolny poza szkołą,
b) spełniającego obowiązek nauki poza szkołą
c) zmieniających typ szkoły albo przedmiot realizowany w zakresie rozszerzonym,
d) przechodzących ze szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej.
Arkusz ocen należy założyć nowy. W starym powinna zostać umieszczona informacja, że uczeń opuścił szkołę oraz informacja o sporządzeniu odpisu arkusza. Wolne miejsca powinny zostać wykreskowane. Informacja o opuszczeniu szkoły powinna się również znaleźć w księdze uczniów.
Powracającego ucznia wpisujemy na nowo do księgi uczniów i zakładamy nowy arkusz ocen.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji:
§ 4. 1. Szkoła prowadzi księgę uczniów.
2. Do księgi uczniów wpisuje się imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL oraz adres zamieszkania ucznia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania, a także datę przyjęcia ucznia do szkoły oraz klasę, do której ucznia przyjęto. W księdze uczniów odnotowuje się datę ukończenia szkoły albo datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia.
2a. Do księgi uczniów prowadzonej przez szkołę dla dorosłych wpisuje się wyłącznie dane rodziców (prawnych opiekunów) słuchaczy niepełnoletnich.
3. Wpisów w księdze uczniów dokonuje się chronologicznie według dat przyjęcia uczniów do szkoły.
§ 12. 1. Szkoła prowadzi dla każdego ucznia przez okres jego nauki w danej szkole arkusz ocen ucznia. Wzór arkusza ocen ucznia określają odrębne przepisy.
2. Wpisów w arkuszu ocen ucznia dokonuje się na podstawie danych zawartych w księdze uczniów, dzienniku lekcyjnym, protokołach egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych, protokołach sprawdzianów wiadomości i umiejętności, protokołach z prac komisji powołanej w celu ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, protokołach zebrań rady pedagogicznej, informacji o wyniku sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i wyniku egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum albo o zwolnieniu odpowiednio ze sprawdzianu lub egzaminu przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, a także innych dokumentach potwierdzających dane podlegające wpisowi. Nauczyciel wypełniający arkusz ocen ucznia potwierdza podpisem zgodność wpisów z dokumentami, na podstawie których ich dokonano.
6. W arkuszu ocen ucznia zamieszcza się adnotację o wydaniu świadectwa ukończenia szkoły, duplikatu świadectwa, udzieleniu zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki, wydłużeniu etapu edukacyjnego oraz sporządzeniu odpisu arkusza ocen ucznia.
7. W arkuszu ocen ucznia wpisuje się datę i przyczynę opuszczenia szkoły przez ucznia.
8. W przypadku przejścia ucznia do innej szkoły przesyła się do tej szkoły lub wydaje, za pokwitowaniem, rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia albo pełnoletniemu uczniowi odpis arkusza ocen ucznia lub potwierdzoną przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem kopię arkusza ocen ucznia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dotacja na wczesne wspomaganie rozwoju przekazywana z budżetu gminy dla niepublicznego przedszkola należny się również w czasie przerwy wakacyjnej? Czy można traktować ta dotację jak dotację przedszkolną, należną również w czasie wakacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może wejść na obserwację lekcji bez zapowiedzi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym wychowankami są: dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Czy dotyczy również niepełnosprawności sprzężonej w stopniu lekkim czy tylko w stopniu umiarkowanym i znacznym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem po rekrutacji do punktu przedszkolnego. Część dzieci 5 letnich przyjęłam do grupy mieszanej 3-4-5 latki. Dzieci 5 letnie z miesięcy styczeń- kwiecień przeniosłam do oddziału przedszkolnego (zerówka). Mam problem z rodzicem, ponieważ chce aby jej dziecko chodziło do "0". Jest to dziecko niedojrzałe emocjonalnie. Nauczycielki uczące w przedszkolu orzekły, że powinien zostać w grupie młodszej. Rodzice uważają, że jest na tyle dojrzały, aby być w grupie starszej. Czy muszę go przenieść do dzieci sześcioletnich?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy dyrektor ma obowiązek wykorzystać pełny wymiar godzin do dyspozycji dyrektora w technikum i branżowej szkole I stopnia (np. w technikum są do wykorzystania 4 godziny do dyspozycji dyrektora w cyklu, a dyrektor zaplanował tylko 2 godziny w cyklu)?
2. W szkole jest oddział łączony dwuzawodowy (technik mechanik z technikiem teleinformatykiem). Czy godziny do dyspozycji dyrektora powinny być przydzielone na oddział (4 godziny), czy na każdy z zawodów w danym oddziale (8 godzin)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe