Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2022/2023
- Wzory dokumentów kontrolnych 2022/2023
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2021/2022
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w sytuacji, gdy szkoła ustaliła dla ucznia termin i godzinę zajęć rewalidacyjnych wynikających z orzeczenia o kształceniu specjalnym, rodzic ma prawo niewyrażenia zgody na taki termin i godzinę? Powodem braku zgody ze strony rodzica jest pozaszkolny trening piłki nożnej, w którym systematycznie uczestniczy dziecko o zbliżonej godzinie. Z kolei szkoła nie ma możliwości ustalenia innej godziny ww. zajęć ze względu na fakt, iż nauczyciel, który ma uprawnienia do prowadzenia takich zajęć, etatowo pracuje w innej szkole i te zajęcia - dla niego jako pozaetatowe - może poprowadzić jedynie w takich godzinach, na które zgody nie wyrażają rodzice. Czy w sytuacji, gdy szkoła pozostanie przy takiej godzinie, a dziecko z powodu pozalekcyjnego treningu piłki nożnej nie będzie uczęszczało na te zajęcia, wypełni formalny obowiązek mówiący o organizacji zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z orzeczeniem o kształceniu specjalnym? Oczywiście nauczyciel wyznaczony do prowadzenia tych zajęć każdorazowo pozostanie gotowy do pracy w wyznaczonym miejscu i czasie.
Zajęcia rewalidacyjne dla ucznia niepełnosprawnego organizuje się na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania. Te zajęcia przysługują obowiązkowo uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – w szkole ogólnodostępnej w wymiarze 2 godzin tygodniowo, jako zajęcia rewalidacyjne indywidualne. Szkoła musi je zorganizować - i choć są to zajęcia dodatkowe - wpisać w plan tygodniowych obowiązkowych zajęć tego ucznia. Jednak to rodzic decyduje, czy wyrazi zgodę na udział dziecka w tych zajęciach czy też nie wyrazi. Nie ma żadnych podstaw prawnych pozwalających na wyciąganie konsekwencji z powodu braku tej zgody, bez względu na powód jakim kierują się rodzice. W opisanej sytuacji proponuję zaprosić rodziców na spotkanie Zespołu, który opracował dla ucznia Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Wyjaśnić mu, że brak jego zgody pozbawia syna przysługującej mu pomocy specjalisty. Jeśli rodzic nadal będzie stał na swoim stanowisku należy w jego obecności dokonać w IPET – w miejscu dotyczącym zaplanowanych zajęć rewalidacyjnych – zapisu: Nie wyrażam zgody na udział syna…… w zajęciach rewalidacyjnych organizowanych dla niego w roku szkolnego 2015-2016 . – TU PODPIS RODZICA i data. Jeśli taka adnotacja zostanie sporządzona – dyrektor szkoły nie ma podstaw do dalszego zatrudniania nauczyciela, któremu przydzielił zajęcia rewalidacji z tym uczniem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co powinno zawierać pismo do rodziców o braku realizacji obowiązku nauki przez ponad miesiąc przez ucznia liceum? Czy oprócz rodziców należy powiadomić jeszcze kogoś?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie klas I LO po szkole podstawowej realizują zajęcia edukacyjne (matematyka, wos, geografia, j. angielski) na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Ci sami uczniowie realizują dwa typy zajęć. Jak wygląda kwestia oceniania? Czy uczniom wystawiana jest jedna ocena z przedmiotu czy na każdym poziomie oddzielna ocena z poziomu podstawowego i z poziomu rozszerzonego? Jak wygląda kwestia oceniania w świetle prawa oświatowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń kończący gimnazjum mający ocenę niedostateczną z religii otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakim koncie należy księgować ŚWIADCZENIE NA START: 405 - ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia czy 409 -pozostałe koszty rodzajowe ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest zatrudniony na stanowisku nauczyciela przedszkola w pełnym wymiarze czasu pracy - 25 godz. tygodniowo (ma do tego kwalifikacje). Dodatkowo ma kwalifikacje do logopedii, czy przyznając temu nauczycielowi godziny z logopedii (5 godz. ) należy mu zapłacić jak za godziny ponadwymiarowe ( z etatu 25 godz.) czy należy go zatrudnić dodatkowo na etat logopedy i zapłacić mu 5/20 jak wynikałoby z etatu (logopeda ma wymiar 20 godz./tyg.), a może jest jakieś inne rozwiązanie - proszę o podstawę prawną?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe