Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy realizowany program z zajęć z doradztwa zawodowego musi mieć nadany numer i znaleźć się w szkolnym zestawie programów nauczania? Czy tak samo jest w przypadku zajęć z wychowawcą?
Każda szkoła musi określić zasady funkcjonowania Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego. System ten powinien być zaplanowany na okres wszystkich lat nauki dziecka w szkole i opisywać:
- zakładane cele,
- metody pracy,
- zadania osób uczestniczących w jego realizacji,
- czas i miejsce realizacji,
- oczekiwane efekty.
Warto też określić sposób monitorowania i ewaluacji działań szkoły z tego zakresu. Zapisy dotyczące WSZD powinny znaleźć się w statucie szkoły zgodnie z art. 98 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo oświatowe.
Oprócz tego, w każdym roku szkolnym, do 30 września, szkoła opracowuje szczegółowy program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, który powinien zawierać działania związane z realizacją doradztwa zawodowego z podziałem na poszczególne oddziały. Powinien on określać tematykę działań, w ramach których zostaną zrealizowane poszczególne treści programowe z doradztwa dla danego etapu edukacyjnego oraz osoby odpowiedzialne za ich realizację. Dodatkowo w programie powinny się znaleźć metody, formy i terminy realizacji poszczególnych działań, z uwzględnieniem udziału w nich rodziców oraz partnerów zewnętrznych.
Zgodnie z § 4 ust. 1 i 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r., poz. 325, dalej r.d.z.), doradca zawodowy opracowuje program realizacji doradztwa zawodowego w szkole na każdy rok szkolny. Jednocześnie w § 4 ust. 4 rozporządzenia zostało zawarte, że program realizacji doradztwa zawodowego w szkole zatwierdza dyrektor szkoły w terminie do dnia 30 września każdego roku szkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Zatem program realizacji doradztwa zawodowego w szkole musi być zatwierdzany przez dyrektora szkoły każdego roku szkolnego. Program ten – podobnie jak każdy inny program nauczania w szkole – po dopuszczeniu staje się częścią szkolnego zestawu programów nauczania, a więc siłą rzezy należy mu nadać numer.
Jeśli chodzi o lekcje wychowawcze to zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r., poz. 1481 z późn. zm.), w szkołach realizowane są programy nauczania uwzględniające w całości podstawę programową kształcenia ogólnego ustaloną dla danego etapu edukacyjnego, która w zależności od typu szkoły została określona w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356 z późn. zm.) lub rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2018 r., poz. 467). Należy jednak zauważyć, że podstawy programowe kształcenia ogólnego nie obejmują zajęć z wychowawcą. Jak wynika z przepisów takie programy opracowują i realizują nauczyciele danych zajęć edukacyjnych. Natomiast w art. 96 ust. 1-3 ustawy Prawo oświatowe zostało zwarte, że podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, którym opiekuje się nauczyciel wychowawca, a w celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej nauczyciel wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego. Mając zatem powyższe na uwadze należy uznać, że nauczyciel wychowawca, który opiekuje się danym oddziałem nie realizuje podstawy programowej. Wobec tego program tych lekcji nie musi się znajdować w szkolnym zestawie programów nauczania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie uchwały powinna w ciągu roku podejmować rada pedagogiczna? Przy okazji mojej oceny pracy jako dyrektora okazało się, że nie mam wszystkich uchwał. Mam np. zapisy w księdze protokołów, że zatwierdzono jakieś dokumenty, ale nie ma nr uchwały. Jak teraz wyprostować tę sytuację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile dni ma rodzic (uczeń) od daty zakończenia zajęć w liceum na odwołanie się od trybu wystawienia oceny rocznej? Co może być podstawą do takiego odwołania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W ramach zajęć rewalidacyjnych w szkole specjalnej prowadzone są zajęcia z hipoterapii. Czy uczeń niepełnosprawny musi mieć zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do takich zajęć? Czy wystarczy oświadczenie rodzica? Czy ewentualne zaświadczenie lekarskie musi być dostarczane co roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na wniosek rodzica mogę w lutym cofnąć ucznia klasy I do oddziału przedszkolnego po wejściu ustawy o siedmiolatkach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od marca 2016r. nauczycielka przebywa na zwolnieniu lekarskim. Jest wicedyrektorem. W połowie marca złożyła wypowiedzenie z funkcji wice. Otrzymała już stosowne wypowiedzenie pełnionej funkcji do 31 marca2016. Ma zwolnienie do 29 kwietnia.19 kwietnia przyniosła wniosek o urlop zdrowotny od 01.maja do 30 kwietnia 2017 roku. Jest nauczycielem j.pol. dyplomowanym z 10 letnim stażem pracy. W roku szkolnym 2016/17 w projekcie arkusza, ze względu na brak możliwości zatrudnienia jej jako polonistki (w szkole 3 polonistów - ona najkrócej pracuje) ujęłam nauczycielkę do pracy w świetlicy (arkusz wysyłamy 28 kwietnia). 1. Czy mogę w takim przypadku ująć tę nauczycielkę w arkuszu na świetlicę (cały etat) jeśli przyniosła wniosek o urlop teraz? 2. Czy w maju powinnam jej listownie dostarczyć info o proponowanym miejscu pracy - świetlica, a nie j. polski,bo nie nadgodzin? 3. Ani w roku 2016/17 ani w 2017/18 nie będzie j.polskiego dla opisywanej nauczycielki. Proszę o informacje co mogę jako dyrektor w tym zakresie zrobić jakie pisma muszę wysłać nauczycielce i kiedy, co zaproponować? Proszę o szybką odpowiedź.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe