Nauczyciele i szkolni specjaliści realizatorami pomocy psychologiczno-pedagogicznej

11 czerwca 2025 r. / 8 min. czytania

W przekonaniu sporej części nauczycieli oraz rodziców udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole należy do pedagogów, psychologów, terapeutów pedagogicznych i logopedów. Podobnie myśli wielu dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek oświatowych. Nic bardziej mylnego!

Każda placówka oświatowa jest miejscem, gdzie jej podopieczni winni mieć zapewnione pełne wsparcie, adekwatne do swoich indywidualnych potrzeb i możliwości psychoedukacyjnych, realizowane przez każdego nauczyciela. Taki obowiązek nakłada na kadrę pedagogiczną prawo oświatowe. Wystarczy zajrzeć do rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1798), a tam § 4. ust. 2. mówi: Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni, zwani dalej „specjalistami”. Trzeba również pamiętać, że do organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej zobligowane jest również każde przedszkole, każda szkoła i każda placówka niepubliczna o uprawnieniach publicznej. Podstawa prawna to art. 177 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r., poz. 737). Tak więc powyższy zapis obowiązuje także zatrudnionych tam nauczycieli.  Jakie konkretnie...

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Dostęp do pełnej treści materiałów wymaga subskrypcji. Dołącz do naszej społeczności już dziś!

Subskrybuj teraz

Już masz konto? Zaloguj się