Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zapytanie dotyczy sprawozdania z awansu zawodowego. Staż trwał od 11.09.2019 r. do 11.06.2022 r. Jeden nauczyciel napisał sprawozdanie na podstawie § 8 ust. 2, a drugi § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Który z nich podał właściwą podstawę prawną? Kto z nich ma właściwie?
W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, uwzględniający wymagania, o których mowa w art. 9g ust. 10 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 ze zm.).
Po zakończeniu stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniające efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu.
Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 2200) nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien:
1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu pracy, w tym umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej;
2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły;
3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego;
4) przeprowadzić co najmniej 3 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli oraz dokonać ich ewaluacji, w obecności, w miarę możliwości, nauczyciela-doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć lub nauczyciela-konsultanta lub przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
Nauczyciel powinien napisać sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniające efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły, a plan powinien być skonstruowany na podstawie § 8 ust. 1 cytowanego rozporządzenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel języka niemieckiego nie posiadający tytułu licencjata (ma dyplom ukończenia Nauczycielskiego Kolegium Językowego) pracujący w wymiarze 10/18 może rozpocząć staż na nauczyciela kontraktowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka odbywa staż na stopień nauczyciela mianowanego od 01.09.2016r. Zaszła w ciążę i przebywała na zwolnieniu lekarskim od 21.08.2017 do 22.01.2018 r, od 23.01.2018 do 21.01.2019 przebywała na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim. Czy w związku z tym odbywany staż został przerwany czy uległ przedłużeniu o czas nieobecności.
Jeżeli staż uległ tylko przedłużeniu to do kiedy może wykorzystać zaległy urlop wypoczynkowy tak aby nie przerywać możliwości kontynuowania stażu
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany zatrudniony na czas nieokreślony uzyskał stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego w grudniu 2020 r. Zaświadczenie i akt nadania przedłożył dyrektorowi 18 stycznia 2021 r.
Od lutego nauczycielowi podwyższona stawkę wynagrodzenia zasadniczego zgodnie z awansem. Nauczyciel domaga się jednak wyrównania wynagrodzenia za styczeń.
Czy należy mu się wyrównanie za ten miesiąc?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- CZy nauczyciel kontraktowy może składać wniosek o rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego po dwóch latach od uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, czy od momentu rozpoczęcia pracy, wliczając rok pracy jako stażysta?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- We wrześniu 2020 r. zatrudniłam w szkole podstawowej na zastępstwo nauczyciela z tytułem naukowym doktora. Nauczycielka nie posiadała żadnego stopnia awansu zawodowego więc została zatrudniona jako nauczyciel stażysta. Z przedstawionych dokumentów wynika, że Pani nie posiada statusu nauczyciela akademickiego oraz nie wykazała 5-letniego okresu pracy w szkole wyższej. Jednak zwróciła się do Wydziału Edukacji z wnioskiem o nadanie stopnia awansu nauczyciela mianowanego. Po analizie dokumentów urząd odmówił nadania w/w stopnia. Czy wobec art. 9a ust.3 ustawy Karta Nauczyciela (a właściwie drugiej części ustępu tj. " lub osoby posiadające co najmniej 5-letni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela kontraktowego") mogę nadać nauczycielce stopień nauczyciela kontraktowego? Czy 5-letni okres pracy dotyczy jakiejkolwiek pracy na jakimkolwiek stanowisku, czy to dotyczy pracy na uczelni wyższej jako nauczyciel akademicki? Czy akt nadania należy wydać wstecz od 1 września 2020 r. czy od tego roku. Decyzję Wydziału Edukacji o odmowie nadania aktu nauczyciela mianowanego nauczycielka dostarczyła mailowo 23 grudnia 2020 r.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe