Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z potrzebą zatrudnienia nauczyciela w celu współorganizowania kształcenia ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym, zwracam się z prośbą o opinię dotyczącą wymagań kwalifikacyjnych do pracy na tym stanowisku. Zgodnie z § 7 ust. 3 pkt 1) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1578), nauczyciel zatrudniany w celu współorganizowania kształcenia dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym powinien posiadać kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Ponadto, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2) a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz 1575), kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela posiada osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnej z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a zgodnie z § 23 ust. 2 ww. rozporządzenia, kwalifikacje do prowadzenia zajęć resocjalizacyjnych lub socjoterapeutycznych, uwzględniających potrzeby uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, posiada osoba, która: 1. ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnej z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne 2. ponadto ukończyła studnia wyższe w zakresie resocjalizacji. W związku z potrzebą zatrudnienia nauczyciela w celu współorganizowania kształcenia dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym, do pracy na tym stanowisku zgłosił się nauczyciel, który ukończył wyższe studia pierwszego stopnia na kierunku: pedagogika, w specjalności: resocjalizacja społecznie nieprzystosowanych i posiada przygotowanie pedagogiczne. Uprzejmie proszę o informację, czy w nauczyciel, który ukończył studia na kierunku: pedagogika (a nie pedagogika specjalna) ,w specjalności: resocjalizacja, posiada kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej i może być zatrudniony na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym oraz do prowadzenia zajęć resocjalizacyjnych z uczniem.
Ponieważ nauczyciel nie ukończył studiów z pedagogiki specjalnej, nie ma kwalifikacji do pracy na ww. stanowisku - § 7 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W 2014 r. jeden z nauczycieli przeszedł na emeryturę (otrzymał wtedy wszystkie należne odprawy). Ze względu na to, że było sporo godzin na wakacie został ponownie zatrudniony na 1/2 etatu na okres 5 lat. W tym roku doszło do zmian z sześciolatkami oraz zmniejszeniem o jeden oddział w klasie VI, w ten sposób znacznie ubyło godzin tak, iż zabrakło ich dla nauczycieli zatrudnionych na stałe. W związku z tym podjąłem decyzję o zwolnieniu nauczyciela emeryta. Czy w tym przypadku ma ów nauczyciel prawo do odprawy w zakresie art. 20 ust. 1 pkt 2, czy na innej podstawie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy pracownicy na stanowiskach urzędniczych podlegają ocenie pracy? (np.księgowa)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam kilka pytań odnośnie prawa do "13-stki". 1) nauczyciel zatrudniony na czas określony od 01.11.2014 do 26.06.2015 w 2015 roku 3 dni L4 - czy należy się mimo braku 3 miesięcy nauczyciel ten zatrudniony był w trakcie roku szkolnego dlatego umowa do dnia zakończenia zajęć szkolnych czyli 26.06.2015 ; 2) nauczyciel zatrudniony 14.12.2015 r. na czas zastępstwa - czy należy się "13-stka" za te kilka dni?; 3) nauczycielka w 2015 r. była 190 dni na L4; 4) pracownica sekretariatu szkoły miała dwie umowy od 01.01.2015 na czas zastępstwa na 4/8. Umowę rozwiązano 14.10.2015. Druga umowa od 26.08.2015 na czas określony na stanowisku referent ds. płac rozwiązano 14.10.2015. 13-stkę naliczam tylko od pensji z tej pierwszej umowy czy od obu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel jest na urlopie dla podratowania zdrowia .Czy i w jakim terminie mogę wręczyć pismo o zmniejszonych godzinach? Nauczyciel nie będzie miał całego etatu w roku przyszłym. Jest taka możliwość ze względu na małą ilość uczniów.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany w gimnazjum właczonym od 1 IX do szkoły podstawowej, zatrudniony na podstawie mianowania na pełen etat, członek związku zawodowego - od 1 wrzesnia 2017r, planowane ma ograniczenie etatu - brak godzin, klasa gimnazjum mniej. Jaka jest ochrona związku w takiej sytuacji? Czy temu nauczycielowi MUSI być zapewniony etat w tej szkole?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe