Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie. W szkole funkcjonuje odział przedszkolny dzieci pięcio- i sześcioletnich. Od tego roku został stworzony odział przedszkolny w szkole dla dzieci trzy- i czteroletnich. Czy dyrektor bądź organ prowadzący powinien wystąpić o opinię do Straży Pożarnej, Sanepidu i Kuratorium przed utworzeniem oddziału dla dzieci poniżej 5-ciu lat, czy musi uzyskać zgodę Urzędu Gminy, czy wystarczy tylko zmiana w Statucie Szkoły? Proszę o podanie podstawy prawnej. Dziękuję
Zgodnie z art. 14 ust. 1. ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (ze zm.) wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3-6 lat.
Wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego.
W świetle art. 61 ust. 1 Uso oddział przedszkolny jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola.
Podjęcie przez osobę prawną lub fizyczną (która aktualnie prowadzi niepubliczne przedszkole lub niepubliczną szkołę podstawową), prowadzenia wychowania przedszkolnego w punkcie lub zespole wymaga we wpisie do ewidencji odpowiednio przedszkola lub szkoły podstawowej dokonania zmiany w ciągu 14 dni.
Warunkiem utworzenia zespołu lub punktu jest między innymi posiadanie przez organ prowadzący pozytywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego oraz Komendy powiatowej/miejskiej Państwowej Straży Pożarnej o zapewnieniu w lokalu, w którym prowadzone są zajęcia w ramach zespołu lub punktu, bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci.
W celu założenia niepublicznego przedszkola należy uzyskać wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Szczegółowe wymogi są określone w art. 82- 84 i 89 ustawy o systemie oświaty. Osoby prowadzące niepubliczne przedszkola otrzymują na każde dziecko dotację z budżetu gminy zgodnie z art. 90 ust. 2b. ustawy.
Dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego - pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola publicznego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego.
Kwestie spraw technicznych dotyczących funkcjonowania budynku przedszkola reguluje ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane. Wymogi dla budynków przeznaczonych na pobyt dzieci oraz budynków użyteczności publicznej określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Oznacza to, że niepubliczna funkcjonująca szkoła z oddziałami przedszkolnymi posiadająca wpis do ewidencji spełnia wszystkie w/w wymogi. Jednak wszystkie wymienione w pytaniu jednostki należy pisemnie poinformować o utworzeniu dodatkowego oddziału, dokonać zmian we wpisie do ewidencji. Natomiast na potrzeby dotacji należy zgłosić zmianę w ilości uczniów do organu, który dotacje przyznaje. Szkoła dokonuje odpowiednich zmian w statucie.
Podstawa prawna:
1) Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 90. 2.
2) Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (ze zm.).
3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (ze zm.).
4) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można drukować komputerowo arkusze ocen do kl.IV,V,VI i podpisane czytelnie przez wychowawcę dołączyć do arkuszy ocen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam,
Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące realizacji podstawy programowej przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Nauczycielka w cyklu trzech lat ma obowiązek zrealizować min. 95 godz. zajęć komputerowych. W pierwszym roku zrealizowała 1 godzinę, w drugim 40. W związku z nierytmicznym realizowaniem tych zajęć, dyrektor w klasie trzeciej przydzielił 1 godz. tygodniowo nauczycielowi informatyki o czym nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej została poinformowana w kwietniu. Licząc ok. 36 tygodni w ciągu roku, brakować będzie ok. 18-19 godzin, które powinna zrealizować nauczycielka z edukacji wczesnoszkolnej. Odmówiła kategorycznie, twierdząc, iż do realizacji tych godzin wyznaczony jest już inny nauczyciel, a ona już nie ma prawa prowadzić tego typu zajęć. Co w takiej sytuacji ma zrobić dyrektor wobec zaistniałego problemu. Kto powinien zrealizować brakujące godziny i czy dyrektor może w jakiś sposób wyegzekwować zaległe godziny z kl. I-II. Bardzo proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jeżeli nauczyciel nie zgadza się z wysokością dodatku motywacyjnego przyznanego prze dyrektora jak powinien postąpić?
- Jaki symbol arkusza obowiązuje w przypadku:
-ucznia, który w trakcie klasy 2 SP odszedł z naszej szkoły, a później wrócił i kontynuuje naukę,
-uczennicy, która doszła w klasie 4 SP do naszej szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który w projekcie arkusza organizacyjnego szkoły został zaplanowany jako wychowawca danej klasy, ma prawo odmówić dyrektorowi podjęcia się pracy wychowawczej, uzasadniając to osobistymi argumentami, że - jego zdaniem - może sobie nie poradzić jako wychowawca ze względu na tzw. trudnych uczniów lub rodziców w tej klasie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe