Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Za nami pierwszy dzień 3. Kongresu Polskiej Edukacji
– To Państwo zdecydowaliście w debacie o czym będziemy rozmawiać podczas tych dwóch dni – powiedziała szefowa MEN otwierając Kongres.
Ruszył 3. Kongres Polskiej Edukacji. W tym roku ponad 1200 osób bierze udział w przeszło 20 panelach. Spotkanie odbywa się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
– Liczę na rzeczowe spieranie się o najważniejsze dla edukacji tematy. Spróbujmy odpowiedzieć np. na pytania jak powinna wyglądać edukacja w XXI wieku, czy jak być dobrym nauczycielem w dzisiejszych czasach – powiedziała Joanna Kluzik-Rostkowska w trakcie otwarcia Kongresu. – Liczę na to, że te 67 postulatów, które zrodziły się podczas debat, będzie wskazówką dla entuzjastów edukacji – dodała szefowa MEN.
Jednym z pierwszych punktów soboty na Kongresie było wystąpienie Carla Honoré, dziennikarza, międzynarodowego ambasadora ruchu „slow”, autora książki „Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój”.
– Wszyscy w życiu przyspieszamy. Mamy obsesję na punkcie szybkości w edukacji. Nauczyciele, rodzice oczekują od dzieci, by były coraz lepsze. Testujemy dzieci, liczą się oceny, nie nauka – mówił Honoré. – Trzeba dać dzieciom więcej swobody. Szkoły, nauczyciele szukają sposobów, by uwolnić dzieci od presji. Pozwólmy im żyć, uczyć się w swoim tempie. Nie popędzajmy ich. To jest przyszłość edukacji – dodał w swoim wystąpieniu.
W pierwszym dniu Kongresu jego uczestnicy dyskutowali o m.in. kompetencjach przyszłości, a także o szkole jakiej chcieliby w XXI wieku.
– Szkoła przyszłości powinna być taka, w której nauczyciel sam siebie musi zobaczyć i spróbować odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jest przewodnikiem dla młodych ludzi, czy mędrcem przekazującym wiedzę – mówiła podsumowując dyskusję Joanna Kluzik-Rostkowska. – To my dorośli mamy problem. Nie możemy uczyć dzieci współpracy sami tego nie potrafiąc. Jeśli nauczyciel nie potrafi odpowiedzieć na pytanie ucznia, powinien umieć powiedzieć „nie wiem” – dodała szefowa MEN.
Sobotnie panele dyskusyjne dotyczyły także m.in.:
Czego świat może się od nas nauczyć?
Po co nam rodzice w przedszkolu i szkole?
Dyrektor liderem czy administratorem szkoły? Ryba psuje się i naprawia od głowy…
Jak szkoła ma przyjmować i wspierać przybyszów z innych kultur?
Uczestnicy debaty „Po co nam oceny?” zastanawiali się nad sensem szkolnych ocen wyrażonych cyfrą i podkreślali wartość informacji zwrotnej dla ucznia. – Po co są i czy za ich pomocą można obiektywnie ocenić? Jak oceniać żeby sprzyjało to rozwojowi ucznia? – takie pytania padały w trakcie panelu.
Dr Marlena Deckert – wykładowca z Uniwersytetu Warszawskiego próbując odpowiedzieć na pytanie po co ocena w szkole powiedziała, że jest ona pomocą w budowaniu relacji między nauczycielem a nauczycielem. – Ale trzeba w ocenę wpisać konkretne treści, by była dla ucznia czytelna. I my nauczyciele mamy takie narzędzia – dodała.
Swoimi doświadczeniami w nauczaniu i ocenianiu w szkołach demokratycznych podzielili się m.in. przedstawiciele Fundacji Bullerbyn.
Dr Grażyna Szyling – wykładowca z Uniwersytetu Gdańskiego powiedziała, że zmiana w ocenianiu jest konieczna. – Jednak należy pamiętać, że ocena jest sądem wartościującym i nigdy nie będzie obiektywna. Nie zmienimy oceniania jeśli nie zmienimy kultury nauczania – dodała.
Mieliśmy też wyjątkowe lekcje historii. Uczestnicy Kongresu mieli okazję poznać prawdziwą tajemnicę Westerplatte. Opowiedzieli ją Paweł Kudzia ze storyhistory.pl i płk. Leszek Tanaś, uczestnik misji pokojowych ONZ i wypraw naukowych na wszystkich kontynentach.
Kolejne sobotnie panele dyskusyjne to:
- Otwarta Lekcja: zaproszenie do otwartych zasobów edukacyjnych?
- Samorząd wobec nierówności edukacyjnych.
- Dobry dyrektor – to dobra, współpracująca i rozwijająca się kadra nauczycielska.
- Innowacyjni nauczyciele i uczniowie szkoły XXI wieku
- Co rodzice mogą zaproponować szkole?
Wiceminister edukacji Tadeusz Sławecki wziął udział w panelu „Niż demograficzny – samorząd na rzecz nauczycieli”. – Z informacji jakie spływają do MEN, wynika, że w tym roku spodziewamy się najmniejszej od kilku lat liczby zamykanych szkół. Samorządy w tej sytuacji myślą racjonalnie i próbują na własną rękę zapobiegać zjawisku likwidacji placówek. Jeśli szkoła musi być zlikwidowana, dajmy jej szansę przekształcić się – powiedział.
W ostatnich latach tylko 6% zlikwidowanych placówek zostały przejęte przez stowarzyszenia i fundacje.
W pierwszym dniu 3. Kongresu Polskiej Edukacji zaprezentowaliśmy także uczniowskie projekty społeczne. Młodzi ludzie z całej Polski pochwalili się projektami, które przygotowali w ramach olimpiady projektów społecznych „Zwolnieni z teorii”.
„Nie studiuj bezrobocia”, „LabChemExpo” oraz „Śmieci na wysokości” – zachwyciły uczestników Kongresu.
Ostatnim punktem soboty było wystąpienie Margret Rasfeld, która opowiedziała o „budzących się” szkołach.
– We współczesnym świecie jest potrzeba czegoś więcej niż „abc” wiedzy. Przed nami ogromne wyzwanie, potrzebujemy kreatywności i innowacji. I musimy tego uczyć w szkole – mówiła. – W szkołach rzadko porusza się rzeczywiste problemy XXI wieku. Świat się zmienia, a my stoimy w miejscu. Mamy ogromne wyzwania przed sobą. Szkoła powinna przygotowywać ucznia, że świat się zmienia i jest złożony. Szkoła powinna uczyć organizacji, pokazywać uczniom ich dobre strony, ale też te złe, uczyć ich odpowiedzialności, zdolności do ryzyka, bo tego potrzebuje świat – dodała.
„Budząca się szkoła” to pedagogiczny eksperyment, którego celem jest zmiana tradycyjnego modelu edukacyjnego.
– W szkołach skupiamy się na deficytach ucznia. Dokumentujemy jego porażki, zamiast sukcesów. Dobrze jest dać młodym ludziom więcej przestrzeni, a będą mieli więcej odwagi. Co nam dają ceny? One w szkole dzielą, prowadzą do konkurencji. Z badań wiemy, że oceny nie pomagają, nie dają uczniom wskazówek. Dzieci potrzebują informacji zwrotnej, co mają poprawić, co jest dobre. Oceny tworzą ducha konkurencji. A powinniśmy uczyć umiejętności, by nie konkurowali – mówiła Margret Rasfeld.
Drugi dzień Kongresu otworzy prof. Philip Zimbardo swoim wykładem „Bądź bohaterem, bądź początkiem nowej rewolucji w polskiej edukacji”.
Więcej informacji w PROGRAMIE KONGRESU.
Wszystkich, którzy nie mogą być z nami w Katowicach, zachęcamy do oglądania TRANSMISJI ON-LINE.
Wszystkie dyskusje można oglądać na www.kongres.ibe.edu.pl.
Efektem 3. Kongresu Polskiej Edukacji będzie wypracowanie dokumentu: Porozumienie Dla Edukacji. Będzie on zawierał wnioski zbieżne i rozbieżne, jakie padną podczas wszystkich spotkań i dyskusji panelowych oraz podczas dyskusji w Open Space.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2015/08/29
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe