Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Spotkanie ministra edukacji z Komisarzem UE ds. miejsc pracy i praw socjalnych
- Chcemy doprowadzić do tego, aby edukacja zawodowa zyskała większą rangę. Temu służą zmiany, które wprowadziliśmy, m.in. zwiększenie wymiaru i upowszechnienie kształcenia praktycznego w rzeczywistych warunkach pracy czy bliska współpraca z pracodawcami przy tworzeniu podstaw programowych i egzaminach – powiedział minister edukacji.
Szef MEN wskazał również, jak ważne w polityce edukacyjnej są kwestie związane ze szkolnictwem branżowym i technicznym.
- Zdajemy sobie sprawę z tego, że wszystkie zmiany wymagają czasu, a na efekty trzeba poczekać. Staramy się podkreślać znaczenie kształcenia zawodowego dla gospodarki, wskazywać, że wybór tej ścieżki edukacyjnej daje szerokie możliwości kontynuowania nauki na kolejnych etapach kształcenia, a przede wszystkim umożliwia znalezienie dobrej pracy – dodał minister Dariusz Piontkowski.
Minister Dariusz Piontkowski podkreślił, że zakres spraw, którymi zajmuje się Komisarz jest bardzo istotny dla ministerstwa edukacji. Rozwiązanie problemów związanych niedoborem i niedopasowaniem umiejętności do potrzeb pracodawców należy do kluczowych wyzwań stojących przed systemami edukacji i rynkiem pracy. Polska dostrzega potrzebę podjęcia działań w celu zapewnienia adekwatności kształcenia do potrzeb rynku pracy, czemu służy kompleksowa reforma polskiego systemu edukacji. W ramach reformy przedsiębiorcy zyskali większy wpływ na program kształcenia zawodowego, zaś uczniowie możliwość praktycznej nauki zawodu w rzeczywistych warunkach pracy. Wyzwaniem, nad którym pracuje ministerstwo pozostaje odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego.
Minister Dariusz Piontkowski wskazał, że kluczowe znaczenie w zakresie wspierania rozwijania umiejętności ma kształcenie ogólne, które powinno wyposażyć młodych ludzi w kompetencje i umiejętności uniwersalne. W ramach reformy większy nacisk został położony na umiejętność krytycznego i samodzielnego myślenia, przedsiębiorczość czy umiejętności cyfrowe. W tym celu programowanie zostało wprowadzone jako stały element kształcenia od klasy pierwszej szkoły podstawowej. Ponadto do końca 2020 r. wszystkim szkołom zostanie zapewniony dostęp do szerokopasmowego Internetu.
Ministerstwo Edukacji Narodowej koordynuje także prace nad Zintegrowaną Strategią Umiejętności, której celem jest dostosowanie kształcenia i szkolenia do potrzeb gospodarki i wymogów rynku pracy, a także podniesienie poziomu uczestnictwa dorosłych w uczeniu się. W styczniu 2019 r. rząd przyjął część ogólną tej strategii, obecnie trwają prace nad częścią szczegółową we współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
Minister edukacji zwrócił uwagę, że ilościowe efekty działań w zakresie edukacji w Polsce przedstawiają się korzystnie. Polska osiągnęła przed czasem większość wymiernych celów rozwoju edukacji w Europie uzgodnionych w perspektywie roku 2020. Szczególnie korzystne dla Polski są wyniki odnoszące się do upowszechnienia uczestnictwa młodych osób w edukacji formalnej oraz do poziomu wykształcenia. Polska jest jednym z państw UE osiągającym najlepsze wskaźniki w ograniczeniu zjawiska wczesnego kończenia nauki, odnotowujemy również wysoki wskaźnik młodych osób dorosłych z wyższym wykształceniem.
Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że odpowiedzią na wyzwania związane z transformacja cyfrową, starzeniem się społeczeństwa czy przejściem na gospodarkę neutralną dla klimatu są umiejętności oraz uczenie się przez całe życie. Komisarz poinformował, że w marcu zostanie ogłoszony zaktualizowany europejski program na rzecz umiejętności, który będzie wspierał państwa i inne podmioty w działaniach na rzecz poprawy poziomu umiejętności obywateli i ich przydatności na rynku pracy.
W opisie misji Komisarza znajdują się m.in. kwestie dotyczące powiązań między edukacją a rynkiem pracy takie jak: identyfikowanie i wypełnianie luk kompetencyjnych, sposoby przekwalifikowania pracowników czy pomysł bonów szkoleniowych dla pracujących dorosłych.
W obszarze polityki społecznej komisarz będzie pracował m.in. nad wzmocnieniem inicjatywy „Gwarancje dla Młodzieży” i opracowaniem nowej inicjatywy „Gwarancje dla Dzieci” jako narzędzia zapobiegania ubóstwu i zapewnianiu dzieciom dostępu do podstawowych usług. Komisarz w opisie swojej misji ma również zadanie opracowania i uruchomienia „Europejskiego Funduszu Społecznego+” na nową perspektywę finansową UE.
Data: 2020/01/30
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe