Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEiN

Pierwszoklasista 2014 – jak poszło 6-latkom?

6-latki mają nieznacznie niższe osiągnięcia od 7-latków. Na kompetencje dziecka silniej niż wiek wpływa sytuacja rodziny – twierdzi IBE.

 

– (…) środowisko szkolne silniej stymulowało rozwój umiejętności dzieci sześcioletnich niż środowisko przedszkolne i zerówki. Oddziaływanie środowiska szkolnego wydaje się więc odgrywać szczególną rolę wyrównującą szanse edukacyjne w przypadku dzieci najmłodszych pochodzących z rodzin biedniejszych i słabiej wykształconych – pisze jednoznacznie Instytut Badań Edukacyjnych (IBE).

IBE w roku szkolnym 2014/2015 przeprowadził badanie Pierwszoklasista 2014. Służyło ono doskonaleniu narzędzi diagnozy psychologicznej, opracowanych przez Instytut i udostępnionych poradniom psychologiczno-pedagogicznym do wykorzystywania w diagnozie przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Oznaczało to, że równocześnie Instytut od grudnia do kwietnia zbadał kompetencje uczniów klas pierwszych. Trzeba jednak podkreślić, że badanie służyło przede wszystkim doskonaleniu narzędzi pomiarowych i było przeprowadzone na próbie celowej, a nie reprezentatywnej, nie może więc być uogólniane na całą populację.

Niemniej główne wnioski jakościowe z tego badania zgodne są z wnioskami z wcześniejszych badań, prowadzonych przez IBE w latach 2012/1013 na próbach reprezentatywnych dzieci w wieku sześciu i siedmiu lat.

– Umiejętności dziecka silniej zależą od wykształcenia rodziców niż od jego wieku metrykalnego. (…) wcześniejsze pójście do szkoły może oznaczać większe szanse rozwojowe przede wszystkim dla dzieci z rodzin z niższym statusem wykształcenia rodziców – stwierdza Instytut. – Dzieci siedmioletnie mają nieznacznie wyższy poziom umiejętności od dzieci sześcioletnich. Zależność ta jest znacznie słabsza niż różnice wynikające ze statusu społeczno-ekonomicznego rodziny – dodaje.

Ponieważ wyniki wskazują, że status społeczno-ekonomiczny rodziny silniej wiąże się
z poziomem kompetencji dzieci niż ich wiek, Instytut rekomendujet, by dzieci ze środowisk defaworyzowanych, szczególnie te młodsze, otrzymywały odpowiednie wsparcie pozwalające im na korzystanie w pełni z oferty edukacyjnej szkoły.

– Wydaje się, że im szybciej obejmiemy te dzieci wysokiej jakości opieką i edukacją, tym większą mają szansę na pozytywny rozwój poznawczy i emocjonalny, a także na to, że później nie pojawią się ewentualne problemy związane z nauką czy zachowaniem – pisze IBE.

Sześciolatki w roku szkolnym 2014/2015 – informacja Instytutu Badań Edukacyjnych.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej 

Data: 2015/09/23

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT