Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Minister edukacji do związków zawodowych: rozmawiajmy
– Nie raz postulowaliście powołanie zespołów merytorycznych. Rozmawiajmy – powiedziała związkowcom szefowa MEN. – Tak, ale później – odpowiedzieli.
Na czwartkowe spotkanie Joanna Kluzik-Rostkowska zaprosiła przedstawicieli wszystkich oświatowych związków zawodowych: Związku Nauczycielstwa Polskiego, Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” oraz Branży Nauki, Oświaty i Kultury Forum Związków Zawodowych.
W zaproszeniu minister edukacji poprosiła związki o wsparcie w planach utworzenia platformy ponad podziałami i wzięcie współodpowiedzialności za działania, które będą służyć uczniom. Związkowcy zaproszenie przyjęli.
– W trakcie naszych kilkunastu spotkań wielokrotnie pojawiał się postulat powołania zespołów merytorycznych. Ostatnio, 30 czerwca w Katowicach, raz jeszcze przypomniało mi o tym ZNP. Rozmawiajmy – powiedziała szefowa MEN.
Joanna Kluzik-Rostkowska przypomniała zaproponowane tematy prac zespołów:
- Dyrektor szkoły – nauczyciel, urzędnik, menager, wykonawca poleceń? – autonomia i kompetencje dyrektora, sposób wyboru.
- Kierunek: potrzeby dzieci. Kształcenie przyszłych nauczycieli. Co warto zmienić?
- Dlaczego uczniowie muszą brać korepetycje? Szkoła sprzyjająca rozwojowi ucznia – rola rodziców, nauczycieli, dyrektora.
- Dni wolne od nauki, niewolne od opieki – jak szkoły radzą sobie z obowiązkiem zapewnienia opieki uczniom w trakcie m.in. przerw świątecznych.
- Nauczyciel – przyjaciel, mistrz, wychowawca, współczujący obserwator? Jak pomóc nauczycielom w wypełnianiu tej roli? Szkoła wolna od przemocy, przyjazna, bezpieczna, czyli jaka?
Przedstawiła także reprezentantów MEN wyznaczonych do prac w poszczególnych zespołach.
– Taki skład gwarantuje ponadpolityczne i merytoryczne prace. Mam nadzieję, że efekt działania zespołów służył będzie każdemu kolejnemu ministrowi edukacji, niezależnie od tego, kto nim będzie – dodała minister edukacji. – Chcemy m.in. zastanowić się, co robić, by uczniowie nie musieli korzystać z korepetycji. Co zrobić, by w szkołach nie dochodziło do takich sytuacji, o jakich – niestety – musieliśmy ostatnio rozmawiać, jak samobójstwo Dominika. Chcemy się zastanowić, czy dyrektor szkoły powinien mieć mniejszą czy większą samodzielność, jak szkolić nauczycieli, by byli oni lepiej przygotowani – tłumaczyła Joanna Kluzik-Rostkowska.
Mimo gotowości do rozpoczęcia prac zespołów, nie doszło do tego.
– Zaproponowane przez panią tematy są ważne, ale nie najważniejsze – przyznali zgodnie związkowcy.
Postulowali, by rozszerzyć tematykę prac o m.in. kwestie ustroju szkoły, finansowanie zadań edukacyjnych, ale i warunki pracy i płacy nauczycieli. Szefowa MEN wyraziła gotowość merytorycznego uzupełnienia tematów. Przypomniała jednak, że w budżecie na 2016 r. nie ma pieniędzy na podwyżki dla nauczycieli.
Związkowcy chcieli poznać także harmonogram prac w zespołach i szczegóły rozwiązań, nad którymi miałyby pracować.
– Jesteśmy do tego przygotowani. Czeka pięć sal, nasi przedstawiciele są do Państwa dyspozycji. Zacznijmy prace – mówiła minister edukacji.
Przedstawiciele związków jednak się na to nie zdecydowali. Nie doszło do porozumienia.
– Chodziło o to, by wspólnie spojrzeć na edukację z punktu widzenia ucznia. Tymczasem związki zawodowe chciały rozmowy z punktu widzenia nauczycieli – powiedziała po spotkaniu Joanna Kluzik-Rostkowska. – Jestem trochę smutna, że związki zawodowe nie przyjęły mojej propozycji. Wydaje się, że spojrzenie na edukację z punktu widzenia ucznia jest bezcenne i zawsze powinniśmy tak na edukację patrzeć – dodała.
Mimo to, szefowa MEN zaproponowała termin kolejnego spotkania – środa, 22 lipca. Związkowcy chcą rozmawiać, ale najwcześniej pod koniec wakacji – 20 sierpnia.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2015/07/16
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe