Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEiN

Finał konkursu na wyłonienie polskiej delegacji na IV Europejskie Wysłuchanie Młodzieży w Parlamencie Europejskim w Luksemburgu

W gmachu Ministerstwa Edukacji Narodowej odbyło się podsumowanie wojewódzkich konkursów na wyłonienie polskiej delegacji reprezentującej nasz kraj w IV Europejskim Wysłuchaniu Młodzieży w Parlamencie Europejskim w Luksemburgu, które odbędzie się w październiku 2015 r. jako jedno z oficjalnych wydarzeń prezydencji luksemburskiej.

Decyzją Jury Polskę reprezentować będzie delegacja z Gimnazjum im. Ewarysta Estkowskiego w Pakości (woj. kujawsko-pomorskie). Wyróżnienia otrzymały szkoły: Gimnazjum Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Michała Kajki w Nidzicy (woj. warmińsko-mazurskie) oraz Gimnazjum Publiczne im. Anny Jenke w Błażowej (woj. podkarpackie). Pamiątkowe dyplomy i upominki wszystkim uczestnikom konkursu wręczyła minister edukacji narodowej – Joanna Kluzik-Rostkowska.

W konkursie uczestniczyło 12 delegacji reprezentujące województwa: dolnośląskie, podkarpackiego, podlaskie, zachodniopomorskie, opolskie, warmińsko-mazurskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie, pomorskie, mazowieckie, łódzkie i świętokrzyskie. W skład delegacji szkolnej wchodziło dwóch uczniów gimnazjum – uczeń niepełnosprawny i jego pełnosprawny rówieśnik oraz opiekun.

Młodzież powitał Tadeusz Sławecki, sekretarz stanu w MEN, który wskazał, że w Polsce jest wiele wspaniałych szkół, realizujących ideę edukacji włączającej poprzez budowanie klimatu wzajemnej akceptacji i wspierania wszystkich uczniów w ich indywidualnym rozwoju. – Dzisiaj mogę się spotkać z reprezentantami tych szkół i posłuchać jaką wartość wy, uczniowie odnajdujecie w edukacji włączającej, czy wprowadzane w ostatnim czasie zmiany są dla Was korzystne, czy jest coś co powinniśmy zmienić – powiedział.

Marek Michalak – rzecznik praw dziecka wskazał, że w tym konkursie nie ma przegranych, ważny jest bowiem głos każdego dziecka, który może wnieść konstruktywny wkład w rzeczywistość.

Swoimi doświadczeniami z uczestnikami konkursu podzielił się senator Jan Filip Libicki, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Niepełnosprawnych, który wskazał, że idea edukacji włączającej nie jest nowa. Takie szkoły do których z pełnosprawnymi rówieśnikami uczęszczali uczniowie z niepełnosprawnością działają od wielu lat, pomimo, że nie używało się kiedyś określenia „edukacja włączająca”. Podstawą ich działania jest zrozumienie potrzeb wszystkich uczniów, życzliwość i otwartość nauczycieli.

Prezentacje szkół oceniało Jury w składzie: poseł Katarzyna Hall, senator Jan Filip Libicki, Dorota Zawadzka – społeczny doradca Rzecznika Praw Dziecka, Sylwia Górska z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, Dorota Żyro – wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji i Joanna Wrona – dyrektor Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych. Katarzyna Hall w imieniu Jury dziękując wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i wysiłek włożony w przygotowanie i przedstawienie prezentacji, wskazała, że na szczególne wyróżnienie zasługują działania tych szkół które angażują całą społeczność lokalną, dostrzegając różnorodne potrzeby uczniów rozwijają ich talenty i wspierają w pokonywaniu trudności.

Dzień wcześniej, 8 kwietnia młodzież spotkała się w Centrum Szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w Sulejówku, gdzie wzięła udział w warsztatach.

Gimnazjaliści wykreowali techniką kolażu modelową szkołę i zastanawiali się, czym jest dla nich edukacja włączająca. Opracowali ulotkę promującą swoją szkołę opartą na idei włączenia. Dyskutowali o zmianach, które warto by jeszcze wprowadzić oraz o możliwości wpływania na te zmiany przez samych uczniów. Wreszcie dzielili się pomysłami jak upowszechniać ideę „szkoły dla wszystkich” i jak wprowadzić ją w innych szkołach na terenie województwa.

Wysłuchanie Młodzieży w Parlamencie Europejskim organizowane jest co cztery lata przez Europejską Agencję ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji zrzeszającą 29 krajów członkowskich.

Wysłuchanie umożliwia młodym ludziom z całej Europy wymianę zdań i opinii na temat edukacji włączającej w oparciu o ich własne doświadczenia, a władzom poszczególnych krajów i przedstawicielom Parlamentu Europejskiego oraz Komisji Europejskiej daje możliwość poznania poglądów młodych ludzi na zmiany zachodzące w systemach edukacyjnych. Przedstawiany przez młodzież punkt widzenia brany jest pod uwagę przy wytyczaniu dalszych kierunków rozwoju edukacji włączającej w krajach Unii Europejskiej i polityki oświatowej zwiększającej szanse edukacyjne wszystkich uczniów.

Efektem IV Wysłuchania Młodzieży w Parlamencie Europejskim będzie dokument końcowy – „Deklaracja luksemburska”, który zostanie rozpropagowany w poszczególnych krajach. Opracowane zostanie logo, które każda europejska szkoła będzie mogła otrzymać po spełnieniu kryteriów „szkoły włączającej”, zaproponowanych przez młodzież podczas Wysłuchania.

Gratulujemy zwycięzcom konkursu i zachęcamy wszystkie szkoły do realizacji działań służących upowszechnianiu edukacji włączającej.

Zdjęcia z warsztatów w Sulejówku 

Data: 2015/04/09

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT