Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
Finał 3. Kongresu Polskiej Edukacji
– Wiemy, w którą stronę iść. Wiemy i idziemy – powiedziała szefowa MEN w drugim dniu 3. Kongresu Polskiej Edukacji.
Niedziela – była drugim i jednocześnie ostatnim dniem 3. Kongresu Polskiej Edukacji. Debaty na temat edukacji otworzył gość specjalny – prof. Philip Zimbardo.
– Młodzi ludzie mają być bohaterami dnia codziennego, zaczynając od zwykłych czynności – mówił słynny psycholog w trakcie wykładu „Bądź bohaterem, bądź początkiem nowej rewolucji w polskiej edukacji”. – Szkoła musi uczyć prawdziwego życia. Potrzebne są programy nauczania, zajęcia pozalekcyjne, które pomogą młodym ludziom nauczyć się prawdziwego życia – dodał.
W drugim dniu Kongresu ponad 1200 uczestników dyskutowało m.in. o tym czy egzaminy są niezbędne? W panelu „Testy, testy, egzaminy…co w nich do naprawy?” wziął udział także szef Centralnej Komisji Egzaminacyjnej – Marcin Smolik.
– System egzaminacyjny, sprawdzanie wiedzy jest częścią procesu edukacyjnego. Jest elementem systemu edukacji. Musimy o tym pamiętać. Naszym wyzwaniem jest to, aby te dwa elementy systemu edukacji łączyć ze sobą, bo często tak nie jest – mówił.
Niedziela obfitowała także w dyskusje o nowych technologiach w edukacji. „Edukacja na NOWO – jak technologie zmieniają proces nauczania i uczenia się?”, „Tablety, e-booki, blogi i chmura…”, „Informatyka i programowanie dla wszystkich uczniów” – to tylko niektóre panele na ten temat.
Joana Kluzik-Rostkowska oraz prof. Philip Zimbardo wzieli udział w dyskusji pt. „Niech rewolucją w Polsce będzie edukacja!”.- Chcę podkreślić istnienie zapotrzebowania na to, aby wszyscy nauczyciele we wszystkich dziedzinach nauki umieli wykorzystywać nowoczesne technologie. Mogą one uatrakcyjnić zajęcia nauczycieli pod względem wizualnym, a ich przekaz uczynić bardziej inspirującym i łatwiejszymi do zapamiętania nowemu pokoleniu uczniów – mówił. – Trzeba zastanawiać się, jak każdy nauczyciel może zachęcić uczniów do tego, aby z chęcią przychodzili na jego zajęcia. Pamiętajcie, nauczyciel jest jak trener, którego zadaniem musi być to, aby przygotować drużynę do zawodów i wydobyć z uczniów ich maksimum możliwości – dodał Zimbardo.
Inne niedzielne panele to m.in.:
- Dobry nauczyciel.
- Budzące się szkoły. Jak zacząć?
- Rada szkoły uczy partnerstwa i samorządności.
- Edukacja a rynek pracy.
- Języki obce – czy dzieci nauczą się mówić?
- Gdy młody nauczyciel przychodzi do szkoły…
- Czego uczniowie nie uczą się w szkołach, a uczyć się powinni?
Na głównej scenie oddaliśmy także głos uczniom. Opowiadali o tym jakie mają pasje, co sądzą o szkole, co w niej działa, a co warto poprawić.
Szefowa MEN wzięła udział w dyskusji „Jak doprowadzić do zmian w edukacji?”.
– Minister sam szkoły nie zmieni. Ważne jest partnerstwo. To na poziomie nauczyciel-uczeń-rodzic, ale też minister-środowisko. Minister nie może przeszkadzać – mówiła Joanna Kluzik-Rostkowska. – Wiemy, w którą stronę iść. Wiemy i idziemy – dodała.
Minister edukacji podsumowała także kongresowe dyskusje.
– Bardzo się cieszę z tego Kongresu. Ta praca nie pójdzie na marne. Dziękuję za Wasze postulaty. Ktokolwiek będzie ministrem edukacji będzie z tych postulatów czerpał – powiedziała szefowa MEN. – Jesteście liderami zmian. Wiecie jak ma wyglądać edukacja, co w niej należy zmienić – dodała.
– Minister podziękowała wszystkim uczestnikom. – Spisaliście się świetnie. Jesteście prawdziwymi entuzjastami edukacji – powiedziała na zakończenie.
Efektem 3. Kongresu Polskiej Edukacji będzie wypracowanie dokumentu: Porozumienie Dla Edukacji. Będzie on zawierał wnioski zbieżne i rozbieżne, jakie padną podczas wszystkich spotkań i dyskusji panelowych oraz podczas dyskusji w Open Space.Szeroki projekt „Nasza Edukacja”, którego częścią jest zarówno portal naszaedukacja.men.gov.pl jak i 3. Kongres Polskiej Edukacji powstał w wyniku prac Zespołu ds. Strategii przy Minister Edukacji Narodowej, we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych. Dyskusje, debaty i panele w ramach projektu „Nasza Edukacja” wspierał zespół moderatorów, składający się z przedstawicieli trzeciego sektora, praktyków oraz ekspertów w obszarze edukacji.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Data: 2015/08/31
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe