I. 22 marca 2022 r. do Sejmu RP skierowano dwa projekty zmian prawa oświatowego:
1. poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Karta Nauczyciela – uchwalony przez Sejm RP 24 marca 2022 r. i skierowany do Senatu,
2. rządowy projekt ustawy - o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Niniejszą ustawą ma dojść do zmian jeszcze 5 innych ustaw:
- ustawę z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela,
- ustawę z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- ustawę z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
- ustawę z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe i
- ustawę z 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Na podstawie niniejszej ustawy ma dojść do wydania rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki w sprawie:
- wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego przeprowadzanego w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 (2 rozporządzenia odrębne dla absolwentów szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół ponapodstawowych),
- wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu ósmoklasisty przeprowadzanego w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024.
II. ustawa z 24 marca 2022 r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela w formule przepisu epizodycznego przewiduje:
1. Zwiększenie o 4,4% średniego wynagrodzenie nauczycieli w okresie od dnia 1 maja 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.
2. Podwyższenie wynagrodzeń dla nauczycieli ma nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2022 r., z wyrównaniem od dnia 1 maja 2022 r.
3. Z uwagi na to w roku 2022 część oświatowa subwencji ogólnej ma ulec zwiększeniu o kwotę 1 671 100 tys. zł ze środków rezerwy celowej budżetu państwa przeznaczonej na zmiany systemowe w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego, w tym w finansowaniu zadań oświatowych.
4. Powyższa zmiana umożliwi podwyższenie od dnia 1 maja 2022 r. wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli oraz dodatków do wynagrodzenia – czyli zmianę rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 416, ze zm.).
III. Rządowy projekt ustawy - o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw między innymi zawiera:
1. Doregulowanie organizacji egzaminu ósmoklasisty i maturalnego z wydaniem przez Ministra Edukacji i Nauki wymagań egzaminacyjnych w/w egzaminów przeprowadzanych w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024.
2. Standaryzację obowiązkowego zatrudnienia w przedszkolu niebędącym przedszkolem specjalnym, w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia, niebędących szkołami specjalnymi, w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego oraz w zespole, w skład którego wchodzi to przedszkole lub ta szkoła - nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych.
W latach szkolnych 2022/2023 i 2023/2024 łączna liczba etatów w/w nauczycieli nie ma być niższa niż:
1) 1,5 etatu, który powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 uczniów – jeżeli liczba uczniów przekracza 100;
2) 1 etat – jeżeli liczba uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
3) 0,5 etatu – jeżeli liczba uczniów przekracza 30 i nie przekracza 50;
4) 0,25 etatu – jeżeli liczba uczniów wynosi od 1 do 30.
Docelowo 1 września 2024 r. łączna liczba etatów w/w nauczycieli nie ma być niższa niż:
1) 2 etaty, które powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 uczniów – jeżeli liczba uczniów przekracza 100;
2) 1,5 etatu – jeżeli liczba uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100;
3) 1 etat – jeżeli liczba uczniów przekracza 40 i nie przekracza 50;
4) 0,8 etatu – jeżeli liczba uczniów przekracza 30 i nie przekracza 40;
5) 0,6 etatu – jeżeli liczba uczniów przekracza 20 i nie przekracza 30;
6) 0,4 etatu – jeżeli liczba uczniów przekracza 10 i nie przekracza 20;
7) 0,25 etatu – jeżeli liczba uczniów wynosi od 1 do 10.
Przewidywany wzrost etatów z obecnych około 22 tys. do około 51 tys.
3. Zachowanie w mocy możliwości obsadzania stanowiska dyrektora jednostki systemu oświaty na podstawie przepisów § 11ha rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 493 ze zm.), czyli organ prowadzący będzie mógł:
1) przedłużyć powierzenie stanowiska dyrektorowi jednostki systemu oświaty, po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki oraz zakładowych organizacji związkowych zrzeszających nauczycieli, działających w jednostce systemu oświaty, w której przedłuża się powierzenie stanowiska dyrektorowi, na okres nie dłuższy niż pięć lat szkolnych, jednak nie krótszy niż jeden rok szkolny, albo
2) powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora jednostki systemu oświaty wicedyrektorowi, a w jednostce, w której nie ma wicedyrektora – nauczycielowi tej jednostki, po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, jednak nie dłużej niż jeden rok szkolny, albo
3) przedłużyć powierzenie pełnienia obowiązków dyrektora jednostki systemu oświaty, po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, jednak nie dłużej niż na jeden rok szkolny.
zwiń >>