Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze prowadzone z uczniem indywidualnie (zalecenie PPP) powinny być płatne czy organizowane w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy? Proszę o regulację prawną.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zarówno indywidualne jak grupowe, są formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi przez szkołę, i jako zajęcia dodatkowe należą do zadań statutowych szkoły wynikających z arkusza organizacji pracy placówki. Nauczyciel wyznaczony przez dyrektora do prowadzenia w/w zajęć realizuje je w ramach 40 godzinnego tygodnia pracy. Podstawą prawną jest znowelizowana Ustawa Karta Nauczyciela (Dz. U. z 31 sierpnia 2016r. poz. 1379), która zlikwidowała wprawdzie obowiązkowe do 1 września 2016r. tzw. godziny karciane, ale utrzymała zapis Art. 42. mówiący, iż czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień i w ramach tego czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz oraz inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel, aby zatrudnić go jako pedagoga w szkole? Czy nauczyciel posiadający wykształcenie wyższe o kierunku edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna spełnia wymagania?
- W szkole zatrudnionych jest 32 nauczycieli z czego tylko dwóch ma aktualna oceną pracy (z roku 2016) pozostali pięć la i więcej. W związku ze zmianą przepisów i koniecznością oceny nauczyciela raz na trzy lata, co powinien zrobić dyrektor? W roku szkolnym 2018/2019 dokonać oceny trzydziestu nauczycieli? Podzielić ich na mniejsze grupy i wciągu trzech lat ocenić wszystkich (np. po dziesięciu rocznie)?
- Mojej wicedyrektor powołanie do pełnienia funkcji wicedyrektora kończy się 31.08.2015 roku. Nie planuję zmiany wicedyrektora i myślę o przedłużeniu sprawowania przez nią tej funkcji. Czy mam wobec tego wdrożyć od nowa procedury i zasięgnąć opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego? Stosowne pozytywne opinie oba organy wydały w 2010 r. Czy może poprosić radę pedagogiczną o wotum zaufania i dopiero wtedy napisać przedłużenie funkcji wicedyrektorowi?
- Nauczycielka dnia 30 czerwca 2017 r. złożyła wniosek o urlop wychowawczy na okres od dnia 14 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2018 r. (do dnia 13 września urlop wypoczynkowy uzupełniający). Dyrektor udzielił UW na podst. art. 186 Kodeksu Pracy na wyżej wymieniony okres. Pracownica dnia 12 września 2017 r. przedłożyła zwolnienie lekarskie w związku z tym urlop został przesunięty o 7 dni i rozpoczął się od dnia 21 września 2017 r. Dnia 26 lutego 2018 r. nauczycielka przebywająca na UW dostarczyła zwolnienie lekarskie na okres od 26.02.2018 r. do dnia 12.03.2018 r. z kodem B. Poinformowana, że zwolnienie lekarskie nie będzie rozliczane ponieważ przebywa na urlopie wychowawczym do końca sierpnia, odpowiedziała że właśnie przerywa ten urlop. Dnia 28 lutego 2018 r. dostarczyła pisemny wniosek, że na podst. art. 186 3 ust1 KP zwraca się z prośbą o przerwanie urlopu wychowawczego i przywrócenie do pracy.
Dyrektor szkoły odpisał, że nie wyraża zgody na przerwanie wyżej wymienionego urlopu. W odpowiedzi powołał się na art. 67b pkt 2 KN, dodając że „nagłe przerwanie urlopu wychowawczego znacznie by zaburzyło organizację pracy szkoły”.
Poinformował również nauczycielkę, że jest zatrudniona z KN i obowiązują ją w pierwszej kolejności zapisy KN.
Czy dużym błędem jest pisanie decyzji na przyznanie UW powołując się na zapisy KP pomijając KN, a w drugiej decyzji dotyczącej nie wyrażenia zgody na przerwanie UW tylko na zapisy KN.?
Czy w tej sytuacji nauczyciel może udać się do Sądu Pracy, aby dochodzić swoich racji?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownica do końca marca miała urlop 8-godzinny, od 1 kwietnia przechodzi na 7-godzinny – dostarczyła orzeczenie o niepełnosprawności. Jak należy przeliczyć urlop?
Czy tak:
3/12 * 26 = 6,5 * 8 godz. (52 godz.)
oraz
9/12 * 26 = 19,5 * 7 godz. (136 godz. i 30 min),
co razem daje 26 dni = 188 godz. 30 min?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe