Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole opracowuje się tylko dla dziecka 6 letniego realizującego roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, czy również dla 5 letniego, skoro ma prawo w wieku 6 lat rozpocząć naukę w szkole? Jak to wygląda w sytuacji, kiedy dziecko 5-letnie uczęszcza z 6-latkami do tzw. "zerówki", a jak w sytuacji kiedy dziecko 5 letnie objęte jest wychowaniem przedszkolnym (grupa 5-latków), a również rodzic ma prawo posłać je do szkoły o rok wcześniej? Czy po diagnozie przedszkolnej dla każdego dziecka opracowuje się indywidualny program wspierania rozwoju, czy wystarczy plan (te dwa dokumenty mają przecież inną formę budowy)?
Na postawie załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z 2012 r., poz. 977 z późn. zm. z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). Celem takiej analizy jest zgromadzenie informacji, które mogą pomóc: 1) rodzicom w poznaniu stanu gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej; 2) nauczycielowi przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Ponieważ naukę w szkole może rozpocząć dziecko, które w wieku 5 lat uczęszczało do przedszkola oraz nie realizowało obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (art. 16 ust. 1 UoSO), a decyzję w tym zakresie rodzice podejmą m.in. w oparciu o diagnozę przedszkolną, powinna ona dotyczyć wszystkich 5- latków, również te dzieci, które nie uczęszczają do grupy z sześciolatkami. Po zapoznaniu się przez rodziców 5-letnich z diagnozą przedszkolną warto ich zapytać, czy zdecydowali o wcześniejszym podjęciu nauki, ponieważ opracowanie i realizacja indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka są obowiązkowe w przypadku dzieci, które w kolejnym roku będą rozpoczynały naukę. Z ostrożności program może nie być realizowany w odniesieniu do dzieci, co do których rodzice deklarują, że będą kontynuowały naukę w przedszkolu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy ocenę z praktyki zawodowej w technikum wpisuje się na świadectwie promocyjnym lub ukończenia szkoły? Czy tą ocenę wlicza się do średniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W ustawie o systemie oświaty z 7.09.1991 r. jest mowa o 3 sytuacjach, w których RP podejmuje uchwały. Czy jest coś takiego jak uchwała opiniująca i czego dotyczy?
Czy zatwierdzenie przez RP musi być podjęte uchwałą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń gimnazjum skreślony z listy uchwałą RP. Jaka jest podstawa prawna uchwały ponownego przyjęcia do szkoły?(druga szansa)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie (Zarząd powierza stanowisko bez konkursu) pracuje także w innej szkole jako nauczyciel. Czy w takim przypadku do przedłużenia umowy (jako dyrektor) potrzebna jest ocena pracy dyrektora szkoły czy wystarczy jako nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń z klasy pierwszej zostaje przeniesiony do innej szkoły wskutek zmiany miejsca zamieszkania. Czy jest wymagane przekazanie szkole do której uczeń się przenosi kopii arkusza ocen za zgodność z oryginałem mimo tego, że uczeń nawet w szkole poprzedniej nie ukończył pierwszego półrocza?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe